Witaminy w owocach i warzywach

WITAMINY CECHA WARZYWO /OWOC
 B-karoten, witamina A  dba o nasze oczy i skórę

marchew, dynia, jarmuż, sałata, groch, szpinak, szczaw, kabaczki, cukinia, brukselka, kalarepa, morela, borówka, aronia, jeżyna, pigwa, świdośliwa, morwa, jabłko, gruszka, wiśnia, minikiwi, goji, agrest


żółte i pomarańczowe warzywa i owoce

 C najbardziej wszechstronna warzywa kapustne, kapusta kiszona, papryka, pomidory, szpinak, sałata, rzepa, pietruszka, dynia, goji, rokitnik, róża, dereń, malina czarna, jeżyna, aronia, czarna porzeczka, poziomka, truskawka, jabłko, świdośliwa
 E chroni komórki przed utleniaczami dynia, brukselka, jarmuż, kiełki, sałata, szpinak, czosnek, marchew, seler, minikiwi, winogrono, malina czarna, jeżyna, borówka, goji, cytryniec
 Bi, B2 energia, moc nerwów, uroda cebulowe, jarmuż, strączkowe, szpinak, pomidor, kalarepa, jabłko, śliwka, aronia, porzeczka czarna, morwa, świdośliwa, wiśnia, goji
 B3 moc nerwów, reguluje poziom cholesterolu pomidor, kapustne, cukinia, fasola, groch, morela, jabłko, aronia, pigwa
 B5 zapobiega przemęczeniu groch, fasola, dynia, kapustne, koper, pomidor, kalarepa, orzechy, śliwka 
 B7 wspomaga tarczycę i regenerację skóry brukselka, szpinak, marchew, pomidor, orzech włoski

 Bg

(kwas foliowy)

producent krwi fasola, brukselka, burak, szpinak, sałata, kapusta, pomidor, minikiwi, borówka, świdośliwa, orzechy
 K odpowiada za właściwą krzepliwość krwi brukselka, kalarepa, kapusta, szpinak, kalafior, pomidor, orzech włoski, truskawka
 Rutyna wzmacnia naczynia krwionośne, działa przeciwzapalnie cebula, marchew, pomidor, owoce róży, rokitnik, borówka, porzeczka, winogrono, wiśnia

Opracowanie na podstawie broszury dr Eweliny Gudarowskiej (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu)